HOME » BLOG » Bierbusiness anno 21 - aangespoelde trends

Bierbusiness anno 21 - aangespoelde trends

Het zo gemiste cafébezoek met een heerlijk craftbier is eindelijk terug. Zalig! Je hoeft geen expert te zijn om te ontdekken dat er ten opzicht van de periode vóór de corona-pandemie het één en het ander veranderd is.

De opmars van specialleskes – nog groter dan voorheen - is niet meer te stuiten! Artisanale microbrouwerijtjes staan een stuk minder aan de zijlijn van het speelveld van grote spelers in de bierwereld en zorgen voor de lokale inkleuring van de drankkaart. Kleinschalige muziekfestivalletjes, foodparing stalletjes, biertuinen, bierroutes… staan meer dan ooit op het programma van microbrouwerijen. Innovatie en flexibiliteit draaien op volle toeren! En dit is ook zo aan de overkant van de grote plas.

Maar zoals bij tal van tendenzen komt er veel vanuit Amerika overgewaaid. We vatten de 5 belangrijkste trends samen...misschien brengt het je wel op ideeën voor je brouwbusiness.

bierbusiness anno 21

TREND1: Variatie in productaanbod

Heb je al gehoord van ‘seltzer’? Neen? Dan wordt het hoog tijd, want er wordt gefluisterd dat dit drankje de markt gaat veroveren. Deze laag-alcoholische drankjes worden gemaakt op basis van bruisend water, alcohol en een (fruit)smaakje om precies te zijn. Een (hard) seltzer blijkt gezonder te zijn dan andere drankjes omdat er geen gluten, koolhydraten & suikers in verwerkt (zouden) zijn en het alcoholpercentage laag ligt.

 

populariteit van seltzer

In Amerika is het een regelrechte hit, denk maar aan de White Claw-rage. In 2020 ligt de verkoop maar liefst 5 maal hoger dan in 2019 - goed voor een $4,1 miljard! En die trend blijft gestaag steigen in 2021. Volgens IRI koopt 8 % van de Amerikaanse huishoudens hard seltzer. Een deel van de consumenten stapt over van een andere alcoholcategorie, 2/3e hiervan is geswitcht van bier naar hard seltzer, 1/4e laat sterke drank ervoor staan en 8% drinkt hard seltzer in plaats van wijn. 

Ook Canada kent deze immense opmars. Inmiddels doen ook grote merken als Coca-Cola, Smirnoff en Budweiser mee, met eigen varianten. In België blijft het nog wat onder de radar bij het grote publiek, maar die tendens zou weleens met de tijd kunnen keren.Vooral jongvolwassenen met een actieve & bewuste lifestyle prefereren deze ‘verantwoorde’ dorstlesser als alternatief voor bier & wijn. Het prijskaartje zal wellicht het succes mee bepalen.


Gedestilleerde dranken, alcoholvrije bieren, kombucha en RTD cocktails (alcoholische mixdrankjes) winnen aan eveneens aan populariteit in de VS.Het zijn trends die hier ook al zijn overgewaaid en die volledig inspelen op het veranderend gedrag van de consument, die steeds minder loyaal kiest voor één soort (alcoholische) drank.

trendzetters in alcoholconsumptie

De populariteit van blikjes schiet onweerstaanbaar de hoogte in. Zowel de 6- als 12-packs en de grotere blikken (19 pz) winnen in populariteit met een groei van maar liefst 85% in 2020 in the States. Ook hier in België is bier in blik de dag van vandaag niet meer weg te denken. Blik zorgt dat het bier voor 100% van het schadelijke UV- licht van de zon gevrijwaard wordt; het kan gemakkelijke gestapeld worden, het weegt minder…

TREND2: Opmars van bier in blik

Het laatste woord over bier in blik moet nog gezegd worden

...staat tegenover de torenhoge ecologische voetafdruk van de staal- & aluminiumindustrie (en bovendien de uitputting van beide metalen!). Bovendien zijn er zo de tradities in België die misschien toch net dat tikkeltje meer doen overhellen naar de voorkeur voor zorgvuldig bedachte flesjes en idem dito etiketten.

Het laatste woord over het wel of niet moet nog vallen.


TREND3: E-commerce, meer dan een niche ...een totaal nieuwe markt

online verkoop van alcohol  oiv covid-19 pandemie

De verkoop via elektronische middelen zoals mobiele apps & internet vervangt gaandeweg de traditionele ‘baksteen’ winkels, en laat transacties op wereldwijde schaal toe, 24/24 - 7/7.

In de Verenigde Staten is, volgens het IWSR – een bureau dat wereldwijde trends in verkoop van alcoholische dranken analyseert -  

het aandeel aan online-verkoop voor zowel bier, wijn, als geestrijke dranken de 3 laatste maanden explosief gestegen, tot meer dan 40% tov periode ervoor. We zien het ook hier in België! Maar bezint vooraleer je begint, mocht je deze nieuwe markt willen aansnijden! Een webshop vraagt naast het online catalogeren, heel wat werk op social media! Wil je zelf niet aan een computer vastgekluisterd zitten, dan ga je best op zoek naar iemand die graag speelt met digitale middelen!


TREND4: Nieuwe generatie gebruikers

de 50-jatrige bierkenner

De tijden staan niet stil en zo ook evolueren we naar een nieuwe generatie bierliefhebbers. Waar een Jupiler, een Omer, Orval, Westmalle Tripel, Karmeliet, Gouden Carolus, La Chouffe bij de 40-50+-er misschien wel geprefereerd wordt, krijgen nieuwe bieren meer en meer aandacht. Het aanbod is overweldigend (en zo ook de verpakking!). Zal het landschap van de klassieke bierconsumptie een transformatie ondergaan? Het is waarschijnlijk nog koffiedik kijken, maar één ding staat vast: de aankomende generatie van millenials & zoomers (grofweg 20-30 jaar) behoren tot de nieuwe categorie bierdrinkers. 

de nieuwe generatie bierdrinkers

Er wordt geschat dat zij resp. 10 en 70% meer zullen spenderen in de komende 5 jaar. De ‘bier’koelkast van deze jong afgestudeerden zal gevuld worden met…? Net zoals elke leeftijdsgroep zijn deze mensen op zoek naar ‘gelijkgezinden’. Ze hechten veel waarde aan gezondheid, zijn etnisch diverser en lopen warm voor inclusie & sociale doelen; ze groeperen zich graag in microgemeenschappen, al dan niet op sociale media. Wil je deze jonge consumenten in je businessbootje, dan kun je het best eens vooraf ten rade gaan hoe je je met hen kunt verbinden!


TREND5: technologie floreert

Technologie is in de States niet langer een nice to have, maar eerder een noodzaak. Het bepaalt of de brouwer de keten van leverancier van biergrondstoffen tot klant (via distributeur, eigen distributie, webwinkel, taproom, retailer...) tot een succesrijk verhaal maakt. Vooral de eerder genoemde ‘pandemische’ e-commerce speelt hier een immense rol. Maar de technologie in de brouwerij zélf (die je brouwbatches plant, je efficientie meet, een nieuwe productie toelaat, etc) is aan de andere kant van het grote water momenteel van nog groter kapitaal belang. Jazeker, all is bigger in the US en een microbrouwerij hier is daar eigenlijk een nanobrouwerij of zelfs kleiner! Maar toch… blaast Amerika de hete adem niet in onze nek?

investeren in goede technologie wordt steeds belangrijker

Samengevat

De Amerikaanse brouwbusiness toont een aantal trends waarbij er geen terugweg meer is naar pre-pandemische 2019-settings. Vaak waaien ze naar hier over en dit is nu al voor een stuk gebeurd.

5 trends in de Amerikaanse bierbusiness

Sommige jonge generaties brouwers in België steken in elk geval al heel wat dynamiek in gezonde drankopties, hoge kwaliteit van de ingrediënten, laag alcoholgehalte, … want deze punten krijgen ook hier met de dag meer en meer aandacht. Andere brouwers spelen in op het leefritme van de werkende biergenieter die kiest voor een niet-alcoholisch weekbiertje en houdt zijn favoriete gerstenat voor het rustig weekend met vrienden. Nog anderen vergroten de diversiteit van hun aanbod met experimenten met wilde gisten, nieuwe hopvariëteiten, rijpen op houten vaten (zoals wijn- of whiskeyvaten) of toevoegen van houtsnippers tijdens de rijping, bier versnijden of mengen met limonade…

Een laatste noot om af te sluiten

Hierbij moet een microbrouwer steeds overwegen of het al dan niet de moeite loont om een bijkomende weg in te slaan, vaak lastig, maar soms ook heel lonend. Veel gaat uiteraard gepaard met wat de brouwer in esssentie zélf wil. Waar staat hij voor? Welk product wil hij brengen? Welk succes wil hij boeken?

En zijn er interesses voor export? Dan moet er toch nog even nagedacht worden of we als vernieuwende of traditionele Belg willen opvallen. De laatste is uiteraard weggelegd voor de patriot tijdens zijn rondreis met trots praat over de centennialange ervaring en traditie van België met bier.

Maar laten we vooral één ding niet uit het oog verliezen! Durf eens afstappen van mainstream, maar verlies je passie vooral niet uit het oog en blijf geloven waar je goed in bent: je kwaliteit & je degelijkheid!

Bron: Brewers Association


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.