HOME » BLOG » BREWmasterclass Een goldrush naar je bier?

BREWmasterclass Een goldrush naar je bier?

BREWmasterclass EEn goldrush naar je biertje?

Als gepassioneerd brouwer hoop je dat je klanten je biertje in de overvolle rekken van een warenhuis of drankenhandelaar terug zullen vinden. Hoe overtuig je deze retailers? En hoe krijg je het voor mekaar om je bier op de kaart van een succesvolle horeca-zaak te krijgen? Hoe zet je een netwerk op om je (online) (uiteraard goede) reputatie te verspreiden en je sales te vergroten? 

Oefen je marketing- en salestechnieken tijdens de BREWmasterclass met Miel Bonduelle. Hieronder lees je waarover het allemaal gaat.

Het beste bier hebben betekent niets ... 

Doe waar je van houdt en waar je goed in bent. Beide vormen immers de voorwaarde voor succes. Hopelijk is dit (nog steeds) het brouwen van een kwaliteitsbiertje!

Maar, brouw een bier dat anders is. Als het niet uniek is, krijg je meestal een bier waarvoor al veel concurrentie is. Anderzijds is het misschien leuk om iets anders te doen, maar als het niet relevant is en niemand de meerwaarde ervan inziet, zal het niet verkopen. Een succesvol brouwer begrijpt wat zijn publiek wil en weet hoe de klant te overhalen om de prijs te betalen die hij als brouwer zélf wil.

De combinatie van kennis, passie, vernieuwend én aantrekkelijk zijn, vergt veel strategisch denken. Mis je één van de vier dan maak je weinig kans op de biermarkt.


Stel jezelf dus volgende vragen:

als mensen het niet willen kopen

Het klavertje vier van een succesvol brouwer
  • Welke consumentenbehoefte kun je met je biermerk opvullen die nog niet bij de concurrentie aanwezig is? Ga op zoek naar de wensen van je klanten. Gaat het om brouwmethode, traditie, specifieke smaak, bijzondere ingrediënten, kwaliteit, locatie, natuurlijkheid,…? Lokale microbrouwerijen staan het dichtst bij hun klant. Door hun interactie met de klant te verhogen – via tastings, bierfestivals, aanbod in eigen proeflokaal – kunnen zij rechtstreeks horen wat er roert.
  • Wat betekent jouw biertje voor het imago van de bierdrinker (doordrinker, bon-vivant, vriend, stoere bonk, hippe biergenieter, babyboomer, generatie X,Y, Z,…)?

 

Onderschat de unieke branding van je brouw business en je biermerk niet! Dit werd al eens uit de doeken gedaan in het artikel “Marketeer je bier”. Pas als je dit goed vastgelegd hebt, kun je starten met marketing, merchandising, … en wie weet ook duidelijk afgelijnde partnerschappen met collega’s.


Marketing in de bierwereld

Een aantrekkelijke biermarketing & een ijzersterk salesnetwerk

Of je het nu wil of niet, marketing is een must voor elke commerciële brouwerij. Succesrijke brouwers kennen de beste wegen om aan de klant hun product te verkopen. 

Er zijn massaal veel marketingmogelijkheden & kanalen - zowel online als klassiek offline – om je bier aan de man te brengen. Welke paden bewandel jij al? Enig idee hoeveel je hieraan spendeert? En hoe vaak je ermee bezig bent?

Klanten binnenbrengen vraagt een heuse inspanning en is van groot belang voor iedere bierfirma of brouwerij. De acquisitie – om het eens in vaktermen te noemen - werpt echter weinig vruchten van zich af als die niet opgevolgd wordt. Klantenrelaties moeten onderhouden worden en het aankoopgedrag van je klanten moet blijvend gestimuleerd worden. Verlies je klanten niet uit het oog! Doe je dit wel dan kan je evengoed dweilen met de kraan open. En dit is weggesmeten geld!

Sales in de bierwereld

Dit brengt allemaal natuurlijk een flinke pak werk met zich mee. Vaak blijven de ideeën, vragen en wensen van de klanten gewoon in het hoofd van de verkoper (vaak de microbrouwer zelf). Wil je echter dat die waardevolle gegevens vanuit sociale media-platformen, e-mails, live chats, niet vergeten worden, dan kan je die best op notebook of laptop opslaan.

Maar het genereren van leads & prospects kan er na een bepaalde tijd echt wel rommelig aan toe gaan. Hierdoor kan tussen het ontvangen van nieuwe contacten tot het voeren van ongevraagde telefoontjes en het verzenden van e-mails, belangrijke klanteninformatie worden gemist. Met een eenvoudig (automatisch) CRM-systeem wordt dit proces iets gemakkelijker. Die houdt je verkoopsgeschiedenis, gesprekken, promoties en nog veel meer bij. Zo kun je identificeren wie je bier wil kopen en wie niet echt geïnteresseerd is.

Alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden

Met Horatius in het hoofd brengen we hobbybrouwers en microbrouwers samen om enkele fundamentele hedendaagse aspecten van marketing & sales in de bierwereld voor te stellen. Theorie hierrond kun je wel gemakkelijk vinden, maar het uiteindelijk zelf doen en ervaren in gesloten kring -samen met collega-brouwers kan heel veel meer bijbrengen.

 

De BREWmasterclass ‘Een goldrush naar je biertje’ wordt opgevat als een workshop marketing & sales in de biersector, geleid door Miel Bonduelle. Na een theoretische uitleg, wordt er toegespitst op de praktijk. Voorafgaand aan de workshop krijgen de deelnemers een korte opdracht waarin enkele basisvragen over hun marketing- & sales ervaringen worden gesteld. De antwoorden zijn noodzakelijk (en dus verplicht voor deelname). Pas dan kan Miel een werksessie op maat van de deelnemers organiseren en komen we tot een succesvolle BREWmasterclass die – hopelijk – veel vruchten zal afwerpen voor de deelnemende microbrouwer en/of bierfirma.

Wie is Miel?

Miel Bonduelle is mede-oprichter van Beerselect, waar hij de sales & marketing in goede banen leidt. Met ouderlijke roots in Poperinge, dé hoppestad, was een voorliefde voor bier dan ook te verwachten. In 2017 haalde Miel het diploma biersommelier met grote onderscheiding, en daarnaast verdiepte hij zich in het herkennen van smaakafwijkingen en brouwfouten. Met zijn ervaring in sales en de consumentenpsychologie gidst hij je door de marketing & sales in een op het eerste zicht verzadigd bierlandschap.

Miel Bonduelle

« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.