HOME » BLOG » Met je bierhandelaar & cafébaas in de lift

Met je bierhandelaar & cafébaas in de lift

Met je bierretailer in de lift

Stel je voor dat je met een bierhandelaar, cafébaas, of een sales manager van een warenhuisketen voor 1 minuut samen in de lift staat en je wil je ei kwijt over je recent gebrouwen bier. Een goed samenhangend en volledig verhaal (pitch) is hier noodzakelijk wil je je gesprekspartner nieuwsgierig maken naar wie je bent en wat je te bieden hebt. Het lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het toch ook weer niet. Pitchen is een kunst waar heel sterk nagedacht werd over het formuleren van de juiste boodschap. 

Een duidelijke, krachtige boodschap opstellen, kan nog best lastig zijn. Maar met goed oefenen en voorbereiden kom je een heel eind.

Denk vooral aan de essentie van je merk. Wat maakt het verschillend van andere merken? Wat betekent jouw biertje voor de behoeftes en het imago van je klanten?

Wees simpel, gebruik niet al te grote zinnen en niet te moeilijke woorden. En houd het op maat van de mensen waar je je verhaal doet, zodat de boodschap goed begrepen kan worden.

Een goede performer weet zijn script tot leven te brengen. Een goed microbrouwer kan dit ook!

Een goede performer weet zijn script tot leven te brengen

De basis is er nu, maar het echte werk moet nog beginnen! Want eens je de aandacht hebt opgeëist, komt je echte verhaal! Hierbij moet je met je verkoperpet achterhalen wat de bierhandelaar of cafébaas écht wil, want beide hebben immers elk hun belangen, bovenop de specifieke wensen van hun eigen klanten!

Bereid verschillende scenario’s voor, zodat je kunt antwoorden met de info die je gesprekspartner graag wil horen. Probeer bijvoorbeeld mee te denken hoe jouw product de verkoopcijfers van de bierhandelaar, cafébaas of sales manager zal doen stijgen. Vergeet echter vooral je eigen doel niet en probeer vooraf in te schatten of die wel realiseerbaar is (qua bijvoorbeeld afzetmarkt, timing,…). Het beste gesprek met de beste resultaten is een juiste combinatie van beide doelen - die van je klant en die van jezelf - waar je vooral jezelf blijft zijn! De authenticiteit van een biertje hangt immers heel sterk samen met de authenticiteit van de brouwer!

SUCCES ERMEE !

Oefen ook op je ideale pitch en verschillende scenario's bij BREWed. 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.