NIEUW: (off)flavour sensory tasting workshops

HOME » MASTERCLASSES » BREWmasterclass Admin van de brouwerij

Voor de brouwer & stoker die de verplichte administratie tot een minimum van tijd wil reduceren

De techniek van het bierbrouwen zelf is slechts een klein onderdeel van wat er op het pad van een gepassioneerde commercieel brouwer & stoker komt. Iets waart hij meestal weinig plezier aan beleeft - en niet aan te ontsnappen valt - is de administratie. Naast de facturatie en boekhouding is er de ACCIJNSberekening en -registratie, lotnummertracering voor de VOEDSELVEILIGHEID en kwaliteitsdoeleinden, voorraadbeheer, ... oersaaie wettelijke voorschriften & regeltjes. 

Voor de productie van bier moet de commerciële brouwer beschikken over een vergunning 'erkend entrepothouder'. Deze vergunning wordt verleend door de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (AAD&A) van de regio waar de brouwactiviteit plaatsvindt. Van zodra je bier op de Belgische markt brengt, dien je dan accijnzen te betalen. Zo eenvoudig is het...of toch niet? Er zijn heel wat voorwaarden die hieraan gekoppeld worden,.. die vaak evenveel vragen oproepen. En ook voor de hobbybrouwer zijn er beperkingen. 

Bij de productie van bier (en andere dranken) hoort een commerciële brouwerij een HACCP-plan te kunnen voorleggen...met vaak een overload aan administratief werk.

Bij de productie van bier (en andere dranken) hoort een commerciële brouwerij eveneens een HACCP-plan te kunnen voorleggen. Infecties en andere onregelmatigheden moeten op die manier vermeden worden, zodat het bier betrouwbaar en veilig is. Kleine brouwerijen hebben vaak moeilijkheden om de wetgeving tot in detail toe te passen. Maar, als er niet meer dan 2 voltijdse equivalenten in de brouwerij werken, dan zijn er een aantal versoepelingen toegelaten. Ze moeten geen eigen risico-analyse uitvoeren en geen formele HACCP-procedure toepassen. Een autocontrolegids, registratie, meldingsplicht en traceerbaarheid is voldoende. Grotere brouwerijen kunnen echter niet ontsnappen aan de uitgebreide hygiënecode van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV)....met vaak een hoge kostprijs voor gevarenanalyse en een overload aan administratief werk.

Zelf manueel inbrengen of automatisch ?

Veel startende brouwerijen nemen initieel hun toevlucht tot rekenbladen en tekstverwerkers voor het bijhouden van deze administratie. Maar dit wordt allemaal soms toch wel een wirwar. Een hectische periode in je brouwerij kan al snel eindigen in het verwaarlozen van die voorraadfiches, brouw- & e-AD-aangiftes, leeggoed, werkregisters, lotnummers, …. En wil je niet iedereen toegang geven tot deze documenten, dan zit er niets anders op dan alles zelf in te voeren op basis van onleesbare nota’s, bierkaartjes in je broekzak of rondslingerende blaadjes die vertegenwoordigers je in je hand duwden, met alle gevolgen van dien…Eventuele boetes zijn niet van de poes en productterugroepingen kunnen een streep zetten onder de vruchten van een afmattend seizoen.

Je kan er ook voor opteren om software aan te schaffen om je administratie op punt te stellen. Een oplossing die specifiek gericht is op de brouwsector garandeert minder stress, maximale tijdswinst bovenop een efficiënt beheer.

Zelf je brouwdata ingeven of automatisch via een  software speciaal voor brouwerijen?

Begin je al te zuchten bij het horen van FAVV, AAD&A en alles wat met brouwadministratie te maken heeft? Onze sprekers Peter, Stijn en Laurens proberen om je op een vlotte manier op weg te helpen bij het legaal brouwen van je alchohol voor commerciële doeleinden. En zoals steeds tijdens een BREWmasterclass delen de aanwezigen hun ervaringen, waardoor je alleen maar naar huis gaat met nieuwe inzichten. Het kost je niet veel geld en moeite en het kan je alleen maar miserie achteraf besparen. Dus waarom zou je dat dan niet doen?

Voor wie?

  • Je wilt een commercieel brouwerij / stokerij starten en wil alles eens op een rijtje hebben.
  • Je bent al een tijdje als commercieel brouwer / stoker bezig, maar er zijn toch nog een aantal zaken waar je geen grip op hebt.
  • Je bent huurbrouwer en verkoopt alcoholische dranken aan andere bedrijven en particulieren
  • Je bent hobbybrouwer en wil niet dat er onnodige gezondheidrisico’s aan je producten kleven.

Dit alles gaat door in de brouwerij van VICARIS... een familiebrouwerij in Dendermonde olv Vincent & Claire Dileweyns. Tijdens het eerste deel van deze BREWmasterclass zoomen we in op de theorie van ACCIJNZEN en VOEDSELVEILIGHEID. Daarna volgt een praktische sessie waar Laurens je adhv excel-files gaandeweg meeneemt in de voordelen van automatisering van je administratie.We eindigen met een rondetafel discussie.

BREWmasterclass voor KMO brouwers: duurzame energie in de brouwerij.

Prijs: 99,-   Vroegboek: 85€

 

Wat je hiervoor terugkrijgt:

  • Intro: administratie in de brouwerij, Peter Croonenberghs (Brombeercompagnie)
  • Voedselveiligheid: Stijn Hermans (FAVV)
  • Accijnswetgeving: theorie en praktijk, Peter Croonenberghs & Laurens Roelens (Douano)
  • Q&A in rondetafel
  • netwerk van collega-brouwers
  • degustatie & hongerstiller
  • bezoek aan de brouwerij
  • en op termijn minder kopzorgen 

Timing & Locatie: donderdag 29 september, 18h30 - 21h30 in brouwerij Dileweyns