HOME » BLOG » De economie van bier en brouwerijen in België en ver daarbuiten

De economie van bier en brouwerijen in België en ver daarbuiten

de economie van een ambachtelijk biertje in een lokale microbrouwerij

Gaat ambachtelijk bier brouwen in een microbrouwerij anno 2020 over romantiek?

De voorbije 20 jaar is de economie van ambachtelijke bieren immens veranderd. Vooral de laatste jaren schoten de microbrouwerijen in een razend tempo als paddenstoelen uit de grond, in België en ver daarbuiten. Ze floreren als nooit tevoren als een soort protest tegen de mainstream brouwgiganten die hun bier in elke hoek van de wereld hebben weten te brengen... een tendens die ook in andere markten terug te vinden is - denk maar aan de smartphones van diverse grote merken, koffie van Starbucks,…

Tegelijkertijd gaat dit samen met het groeiende lokale besef, waardoor de interesse naar een eigenwijs biertje de wereld van de microbrouwerij doet floreren. Een goldtrush op de Belgische biermarkt is echter niet zo vanzelfsprekend en daar zijn twee belangrijke redenen voor:

De bierconsumptie daalt sterk in België, Europa en internationaal waadoor de grote biermarkten (en dus ook de kleintjes) hun volume sterk zien dalen. Dit onder andere door een groeiende aandacht voor een gezonde leefstijl, de (misschien wel heel terechte) alcoholintolerantie op de weg,…

Niettegenstaande de massale interesse voor ambachtelijke bieren is de wereldwijde bierproductie is nog steeds in handen van enkele brouwerijgiganten die de (lage) bierprijs bepalen waar een micromuis niet tegenop kan.

De economie van bier en brouwerijen in België en ver daarbuiten

Bij de start van 2020, een prachtig getal, kan een korte bezinning over je eigen brouwbusiness misschien wel een reuzenstap worden in het boosten van je brouwdromen.

Velen van jullie houden immens van brouwen, maar krijgen kippenvel wanneer het economische aspect om de hoek komt loeren. Vinicius Martins helpt je een handje door de basisbeginselen summier met voorbeelden verteerbaar te maken voor hobbybrouwer en startend commercieel brouwer. 

Vinicius Martins was professor aan het Departement Boekhouden van de School voor Economie, Bedrijfsbeheer en Boekhouden te Ribeirão Preto, Universiteit van São Paulo, Brazilië (2003 -2016). Hij begon met huisbrouwen in 2010, in Brazilië, en vervolmaakte zijn kennis door twee brouwopleidingen te volgen in België. Sinds hij in het begin van 2016 naar België verhuisde, is hij zich blijven wijden aan zijn hobby met zijn 'microbrouwerij' Brabbel. Professioneel gezien houdt hij zich bezig met adviesactiviteiten (Boekhouden en Bedrijfsfinanciën).

`Vinicius Aversari Martins adviseert over  het financiële kantje van brouwerijen.

Met zijn gegronde economische kennis & ervaring zal Vinicius zich in een interactieve sessie toespitsen op wat voor jullie van bijzonder belang is wanneer je een brouwerij wilt starten of hebt gestart, nl. op de uitdagingen en aspecten van de economie van bier en het brouwen. Hiervoor vergelijkt Vinicius trends in bierconsumptie en -productie in België en ver daarbuiten in traditionele & groeiende markten; hij zoomt in op export van (ambachtelijk) bier, met specifieke aandacht voor China. 

    Met een aantal teasers nodigt hij de deelnemers uit om met deze basistheorie na te denken over de eigen brouwerij-activiteiten: nu en in de toekomst. 

    • is China écht een opportuniteit
    • zijn alcoholvrije bieren levensvatbaar in ambachtelijke brouwerijen?
    • zijn ontwikkelingslanden effectieve markten voor Belgische ambachtelijke bieren?
    • welke zijn de meest geschikte businessmodel van een microbrouwerij (thuisbrouwen, gipsy brouwen, op vraag brouwen, brewpub,…)

    Vini voelt zich comfortabeler als hij dit in het Engels kan voorstellen, ook al kan hij je heel goed ter woord staan in het Nederlands! Tegen het eind van de sessie brabbel je misschien wel iets in het Braziliaans. Saúde!

    Get your brouwbusiness rolling zonder koude rilling!

    De sessie van Vinicius maakt deel uit van de BREWmasterclass Get your brouwbusiness rilling zonder koude rilling! Op een luchtige manier wordt je door het landschap van economie en marketing van bier en brouwerijen geloodst. Na een theoretische info, volgt een interactief gedeelte, waarin de deelnemers hun ervaringen en verhalen, fouten en problemen en hun (eventuele) oplossingen kunnen uitwisselen met onze experten en de collega-microbrouwers in de zaal.

    Voor wie?

    Je bent een gepassioneerde, gevorderde hobbybrouwer en al een geruime tijd bezig met het brouwen van je eigen bier. Je doet dit thuis en je krijgt verdraaid veel likes voor je biercreaties bij je familie, vrienden en kennissen. Je droomt van een commerciële microbrouwerij, die liefst dan ook nog voldoende geld in het laatje brengt om er van te leven. 

     OF 

    Je hebt al een microbrouwerij opgestart en bent misschien al wel enkele jaartjes passioneel bezig. Een stabiel biertje brouwen lukt vrij goed. En je hebt al vaak gepiekerd over het wel of niet van een upscaling, want er zijn zoveel struikelblokken en valkuilen die je het liefst wil vermijden.


    «   »

    Reactie plaatsen

    Reacties

    Er zijn geen reacties geplaatst.