HOME » BLOG » BREWmasterclass - Inleiding op marketeer je bier

BREWmasterclass - Inleiding op marketeer je bier

bouwen aan een ijzzersterke marketing  van je bier en brouwerij.

Aangepaste afbeelding van Burhan Khawaja via Pixabay

Het afgelopen decennium is het aantal Belgische brouwerijen verdubbeld en Belg en Bier tikt vandaag n° 642 aan in hun database van brouwerijen in België. 

 

Op een biermarkt die boomt van microbrouwerijen en overigens gedomineerd wordt door gevestigde giganten is het vechten om als nieuweling op te vallen.

Toch zijn er tal van voorbeelden die hun boterham elke dag gesmeerd zien. Zij zochten hun heil in een authentiek en kwalitatief product (speciaalbieren met ongewone receptuur en smaken, laag alcoholische bieren, en bieren direct op maat van de consument) en/of export naar een nieuwe afzetmarkt – al dan niet met een online webwinkel. 

Anderen waren dan weer meer creatief in het concept van een brouwpub of een proeflokaal.

Eén zaak hebben ze allemaal gemeen: ze hebben hun marketing afgestemd op de markt die zij voor ogen hebben. Bouwen aan een ijzersterke marketing is één van de beste stappen die je als aannemer kunt zetten – uiteraard als je bier de kwaliteit draagt die ervan verwacht wordt!

Hoe doe je dat?

 

In het gerelateerde artikel Get your brouwbusiness rolling zonder koude rillingen!’ hebben we het al gehad over de 4 P’s: product, prijs, plaat & promotie. Hier geven we je een enkele denkpistes:

 

  • Ken de wensen van je klanten. Succesrijke brouwers begrijpen wat hun publiek wil en kennen de beste wegen om de klant hun product te kopen. Zij weten hoe ze de klant kunnen overhalen om de prijs te betalen wat ze als brouwer zelf willen.

 

  • Lokale microbrouwerijen staan het dichtst bij hun klant. Door hun interactie met de klant te verhogen, via tastings, bierfestivals, aanbod in eigen proeflokaal kunnen zij rechtstreeks horen wat er roert.

 

  • Onderschat de branding van je brouwbusiness en je bier niet! Pas als je dit goed vasthebt, kun je starten met social media, merchandising, sponsorships,… en wie weet ook partnerschappen met collega’s. Mond-op-mond reclame is uiteraard dé koploper!

Marketeer je brouwerij en je bier

 

Of je nu wilt of niet, maar een gezonde, duurzame bierbusiness kan niet zonder een ijzersterke marketing. BREWed wil je hiermee helpen. Tijdens de BREWmastermodule ‘Basisbeginselen van een duurzame bierbusiness” leidt Miel je door de marketing van bier en brouwerijen.

 

 

Miel Bonduelle is mede-oprichter van Beerselect, waar hij de sales en marketing in goede banen leidt. Met ouderlijke roots in Poperinge, dé hoppestad, was een voorliefde voor bier dan ook te verwachten. In 2017 haalde Miel het diploma biersommelier met grote onderscheiding, en daarnaast verdiepte hij zich in het herkennen van smaakafwijkingen en brouwfouten. Met zijn ervaring in sales en de consumentenpsychologie gidst hij je door de marketing in een op het eerste zicht verzadigd bierlandschap; 

 

met zijn gegronde biergerelateerde marktkennis & ervaring zal Miel zich in een interactieve sessie toespitsen op wat voor jullie van bijzonder belang is wanneer je een brouwerij wilt starten of hebt gestart, nl. op de uitdagingen en aspecten van de marketing van je brouwerij en je bier. Iedere deelnemer voor zich wordt met een aantal teasers uitgenodigd om eens met deze basistheorie na te denken over de eigen brouwerij-activiteiten: nu en in de toekomst.

Miel is een geboren spraakwaterval. Laad je door hem inspireren! Bij interesse wordt deze basis nog verder uitgediept.

 

Vorige gerelateerde artikels :

Get your brouwbusiness rolling zonder koude rillingen!

Bier is er altijd geweest en zal er altijd zijn.

 

Leer meer tijdens de BREWmasterclass en schrijf je in.

Voor wie?

 

Je bent een gepassioneerde, gevorderde hobbybrouwer en al een geruime tijd bezig met het brouwen van je eigen bier. Je doet dit thuis en je krijgt verdraaid veel likes voor je biercreaties bij je familie, vrienden en kennissen. Je droomt van een commerciële microbrouwerij, die liefst dan ook nog voldoende geld in het laatje brengt om er van te leven.

 OF

Je hebt al een microbrouwerij opgestart en bent misschien al wel enkele jaartjes passioneel bezig. Een stabiel biertje brouwen lukt vrij goed. En je hebt al vaak gepiekerd over het wel of niet van een upscaling, want er zijn zoveel struikelblokken en valkuilen die je het liefst wil vermijden.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.