HOME » BLOG » Marketeer je bier

Marketeer je bier

Het afgelopen decennium is het aantal Belgische brouwerijen verdubbeld en Belg en Bier tikt vandaag n° 642 aan in hun database van brouwerijen in België. 

Gaat ambachtelijk bier verkoop om vechten tegen de bierkaai?

Op een biermarkt die boomt van microbrouwerijen en overigens gedomineerd wordt door gevestigde giganten is het vechten om op te vallen. Toch zijn er tal van voorbeelden die hun boterham elke dag gesmeerd zien. Zij zochten hun heil in een authentiek en kwalitatief product (speciaalbieren met ongewone receptuur en smaken, laag alcoholische bieren, en bieren direct op maat van de consument) en/of export naar een nieuwe afzetmarkt – al dan niet met een online webwinkel. Anderen waren dan weer meer creatief in het concept van een brouwpub of een proeflokaal.

BREWmasterclass Marketeer je bier

Eén zaak hebben ze allemaal gemeen: ze hebben hun marketing afgestemd op de markt die zij voor ogen hebben. Bouwen aan een ijzersterke marketing is één van de beste stappen die je als aannemer moet zetten – uiteraard als je bier de kwaliteit draagt die ervan verwacht wordt!


Marketing: makkelijker gezegd dan gedaan!

De basisbeginselen van een biermarketing zijn niet anders dan die van een ander commercieel bedrijf.  Ga met onderstaande tips van start.

Marktanalyse

Hiermee onderzoek je of er genoeg interesse is in (jouw) bier en op welke doelgroep je je het beste richt: ken je publiek, concurrenten, leveranciers & partners. Durf ook eens jezelf in kaart te brengen. Waar ben je goed/slecht in? Welke kansen biedt de brouwerij je en welke zaken in je leven zullen ‘bedreigd’ worden?

De markt evolueert snel in de bierwereld anno 2020. Verlies die dus niet in het oog!

De marketing mix: weergegeven door de 4 P's

  • Product: wat zijn de belangrijke eigenschappen van je biertje(s)? Wat is de meerwaarde t.o.v. de zovele andere biertje(s)? Waarom zou ik je biertje(s) kiezen?
  • Prijs: welke prijs kan je ervoor vragen?
  • Plaats: via welke kanalen zal je je biertje op de markt brengen? Horeca? Retail? Particuliere klanten in je proeflokaal? Via een distributeur? Binnenland? Buitenland?
  • Promotie: via welke communicatiekanalen en met welke communicatiemiddelen zal je biertje worden bekendgemaakt? Denk aan je imago!

Marketing in de bierwereld

Of je nu wilt of niet, maar in een gezonde, duurzame bierbusiness staat er een belangrijke marketing taak te wachten. Miel leidt je door de belangrijkste principes tijdens een sessie ‘Marketing in de bierwereld’: 

    • Hoe positioneren in een oververzadigde biermarkt?
    • Product, merk & beleving
    • Je why how what & unique value
    • Van branding naar marketing & sales

    Na de theoretische info volgt een interactief gedeelte, waarin de deelnemers hun ervaringen en verhalen, fouten en problemen en hun (eventuele) oplossingen kunnen uitwisselen met onze experten en de collega-microbrouwers in de zaal. Miel is een geboren spraakwaterval. Laad je door hem inspireren! Deze algemene sessie wordt later nog verder uitgediept.

    Miel Bonduelle

    Miel Bonduelle is mede-oprichter van Beerselect, waar hij de sales & marketing in goede banen leidt. Met ouderlijke roots in Poperinge, dé hoppestad, was een voorliefde voor bier dan ook te verwachten. In 2017 haalde Miel het diploma biersommelier met grote onderscheiding, en daarnaast verdiepte hij zich in het herkennen van smaakafwijkingen en brouwfouten. Met zijn ervaring in sales en de consumentenpsychologie gidst hij je door de marketing & sales in een op het eerste zicht verzadigd bierlandschap.

    Get your brouwbusiness rolling zonder koude rilling!

    Deze sessie maakt deel uit van de BREWmasterclass Get your brouwbusiness rolling zonder koude rilling!

    Voor wie?

    Je bent een gepassioneerde, gevorderde hobbybrouwer en al een geruime tijd bezig met het brouwen van je eigen bier. Je doet dit thuis en je krijgt verdraaid veel likes voor je biercreaties bij je familie, vrienden en kennissen. Je droomt van een commerciële microbrouwerij, die liefst dan ook nog voldoende geld in het laatje brengt om er van te leven.

     OF

    Je hebt al een microbrouwerij opgestart en bent misschien al wel enkele jaartjes passioneel bezig. Een stabiel biertje brouwen lukt vrij goed. En je hebt al vaak gepiekerd over het wel of niet van een upscaling, want er zijn zoveel struikelblokken en valkuilen die je het liefst wil vermijden.

     


    «   »

    Reactie plaatsen

    Reacties

    Er zijn geen reacties geplaatst.